Sylvia Gerritsen
Sylvia Gerritsen is universitair docent bij het Amsterdam UMC, op een afdeling gericht op medische ethiek en recht. Hier is ze programmaleider psychiatrie & zeer ernstig meervoudige beperking, en is ze onderdeel van de onderzoeksgroep Ethiek en Psychiatrie. Deze onderzoeksgroep richt zich onder andere op ontwikkelingen en verandertrajecten in de forensische, maar ook acute en langdurige psychiatrie - gericht op het stimuleren van herstel, contact-gerichte zorg en veiligheid. Ze zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van de zorgmodellen Forensische High & Intensive Care (FHIC), High & Intensive Care (HIC) en Active Recovery Triad (ART). Sylvia promoveerde in 2021 op een onderzoek naar de ontwikkeling en implementatie van Forensische High & Intensive Care (FHIC). Op dit moment is ze nog steeds actief betrokken bij het landelijke onderzoek naar FHIC, vanuit haar rol als senior onderzoeker en begeleidt ze een PhD student hierin.
Naast onderzoek houdt Sylvia zich ook bezig met onderwijs en ethiekondersteuning. Zo faciliteert ze regelmatig een moreel beraad bij een team in de (forensische) psychiatrie of andere zorgsettingen. Het doel is om met het team een gestructureerd gesprek te voeren over een kwestie waarin het de vraag is wat het moreel juiste is om te doen.
Sylvia is lid van de Commissie Ethiek in de Forensische Psychiatrie, met als doel om ethiek onder de aandacht te brengen in de forensische zorg en waar mogelijk ondersteuning te bieden. Dit door bijvoorbeeld een werkbezoek of het faciliteren van het gesprek over een specifiek (ethisch) onderwerp.
Ervaring
Sylvia Gerritsen is zowel een ervaren spreker als dagvoorzitter bij bijeenkomsten en congressen in de forensische psychiatrie. Ze doet dit met veel plezier en streeft er altijd naar dit op een toegankelijke en enthousiaste manier te doen. Daarbij is zij docent binnen de opleiding geneeskunde VUmc en AMC, de Amstel Academie voor verpleegkundige vervolgopleidingen en medisch ondersteunend personeel, en bij Amsterdam University College. Ze probeert met veel enthousiaste haar boodschap over te brengen, deelnemers te verbinden of reflectie te stimuleren.